יציבה תקינה

 

יציבה תקינה של הגוף מונעת שחיקה ובלאי של המפרקים ושל השרירים.
יציבה תקינה של הגוף מאפשרת פיזור יעיל וטבעי של העומסים הפועלים על הגוף.
יציבה תקינה משפרת את תפקודי מערכת הנשימה, העצבים ומערכת הדם.

בציור להלן מתוארים מצבים נפוצים של יציבה לא תקינה  בהשוואה ליציבה תקינה.

אם כך, אז מה היא יציבה נכונה ?

בשפה חופשית ניתן להגדיר 'יציבה תקינה' כמצב, בו הגוף מאורגן בשיווי משקל ביחס למישור הקרקע ונמצא בנינוחות גופנית מירבית (טונוס שרירים בסיסי).

יש לעודד 'יציבה נכונה' ע"י אימון מתאים, כגון תרגיל: 'ישיבה בכורסא הקוסמית':
במצב עמידה כאשר הברכיים מעט כפופות (לא נעולות) וכאשר כפות הרגליים מקבילות ונחות על גבי הקרקע ברוחב הכתפיים – יש לכוון את מרכז הכובד של הגוף (העכוז ורום האגן) אל המקום בו, הוא "תלוי" אנכית מעל אזור העקבים (קדמת העקבים) ליצירת שיווי משקל ראשוני.
במצב הנ"ל כאשר שרירי הגוף רפויים ונינוחים ככל האפשר, יש למקד את תשומת לב בנשימה רגועה כאשר בו בזמן, יש לדמיין, כי אנו יושבים בנינוחות בתוך מושב נעים אשר תומך את כל הגוף.

מצב העמידה המתואר לעיל, הינו עמדת מוצא בסיסית לביצוע מגוון תנועות תרגול, מתקנות, כגון: כפיפה, פשיטה, סיבוב והטייה של הגוו ושל הגפיים, לרבות תנועות מתיחה להגמשה של המפרקים והשרירים.

מה היא 'החזקה' שרירית?

מתברר, כי מלבד 'כוח הכבידה' אשר פועל ללא הרף כדי להפר את שיווי המשקל השברירי בו שרוי גופנו, קיים גורם נוסף, פנימי אשר עלול לשבש את האידיליה המוגדרת 'יציבה תקינה'.
"החזקה" פיזית, הינו כינוי נפוץ למצב בו, מתקבעת בגוף התכווצות שרירים כרונית ו/או התכווצות ממושכת של רקמות חיבור (פאשיה) אשר יוצרות בגוף מנח בלתי מאוזן במערך שלד / שריר – חוסר איזון זה משפיע באופן מצטבר על תפקודי הגוף ורווחתו.
'החזקה' זאת, נוצרת במקור בגלל מכלול גורמים כגון: חולשת שרירים, שינויים ניווניים, תורשה, גיל, הרגלי עבודה, או דפוסי תנועה לא תקינים, עומס נפשי ועוד.

כדי לשחרר לאורך זמן את התכווצות השרירים הכרונית אשר מוטמעת בגוף, יש לזהות, תחילה את הגורם אשר יוצר את ה'החזקה' כדי לטפל בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים שלה.

במהלך הטיפול מבוצעת הרפיה של השרירים המכווצים באמצעות הרפיה והארכה של השרירים, שחרור המנגנון העצבי התוך-שרירי (Trigger points therapy) וכן מתבצעת הפעלה תנועתית מבוקרת לצורך שיחזור תפקודי התנועה (Mobilization) באמצעות טכניקות טיפול במגע, כגון 'עיסוי רפואי אורטופדי' וכן 'עיסוי רקמות עמוק'.

בציור – דוגמה לשיבוש יציבה של הגוף עקב חולשה של שריר העכוז האמצעי בצד שמאל של הגוף ו/או לחילופין עקב כיווץ כרוני של שרירי ליבה, במקרה זה בצד ימין של הגוף – אופייני לדפוס צליעה נרכש אשר מתקבע, לעיתים כ'החזקה' קבועה.

כמו ארכימדס המדען היווני מן העת העתיקה אשר צעק בהתרגשות "גיליתי, גיליתי" – כך, להבדיל, אני מגיב בשמחה כאשר אני חווה תחושת הקלה בעקבות הרפיה של 'החזקה' שרירית, תורנית. רכישת יציבה נכונה באמצעות התרגיל המתואר לעיל אשר מכונה בשפה מטפורית 'ישיבה בכורסא הקוסמית', מוביל אותנו בהדרגה, הן לגילוי והן לשחרור של מכלול ה'אחזקות' הקיימות בגוף.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן