טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

 

החלמה באמצעות טיפול עצמי ! הכיצד ?
הטיפול היעיל בבעיות עמוד שדרה, כגון: בלט דיסק, או פריצת דיסק, מבוסס על הנחת יסוד מוכחת, כי הפחתה של הלחץ הקיים בין חוליות עמוד השדרה, מפחיתה את תופעות הכאב, כאבים ואף יוצרת תנאים אידיאליים להחלמה מהירה.

כן ! אנו בכוחות עצמנו מסוגלים לבצע הרפיה טבעית של אזור עמוד השדרה, להפחית את הלחץ הבין-חוליתי וכך, כאמור לזרז את תהליך ההחלמה עד לשיקום מלא, כפי שיפורט להלן.

טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

מבחינה פיזיולוגית, הגדלה והרפייה של המירווח הבין-חולייתי מפחיתה באופן ישיר את הלחץ הפועל על שורשי העצבים וכן את הלחץ הפועל על חוט השדרה עצמו.
כל זאת באמצעות ביצוע תנועות פיזיות מבוקרות אשר נועדו להרפות ולהאריך את רקמות השרירים והגידים בסביבת עמוד השדרה. כך, כאמור ניתן להרפות את הלחץ הבין-חוליתי,להאיץ את תהליך ההחלמה של הגוף לרבות שיפור זרימת הדם אל כל איברי הגוף  – להלן דוגמאות בסיסיות לתרגול עצמי.

הרפיה ומתיחה – תרגיל 1.

במצב של שכיבה על הגב כאשר הברכיים כפופות וצמודות וכפות הרגליים מונחות על-גבי הקרקע (או על מישור המיטה) – יש לכופף ברך אחת לכיוון החזה (או שתי ברכיים יחדיו) תוך כדי חביקת הברך עם שתי כפות הידיים ותוך כדי נשיפת אויר.

במצב שכיבה זה כאשר הגוף נינוח והנשימה רגועה:
א. יש לטלטל את הברך, או את שני הברכיים יחדיו לצדדים (פעם לימין ופעם לשמאל), כדי ליצור, כאמור הרפיה והארכה של השרירים באזור האגן והגב התחתון (אפשר לדמיין "צניחה" נינוחה של חוליות עמוד השדרה כלפי הקרקע).
ב. בנוסף, אפשר, גם לבצע סיבובים הולכים וגדלים של ראש הברך (או הברכיים) סביב ציר האגן, כולל סיבובים בכיוון נגדי.
יש לבצע את התנועות הנ"ל ברמת מאמץ אשר אינה גורמת כאב, או מתיחת-יתר.

הרפיה ומתיחה – תרגיל 2.

במצב שכיבה על הגב הנ"ל (ברכים כפופות), יש להניח בהצלבה ברך אחת על-גבי הברך השנייה ואז יש להניח לשני הברכיים יחדיו ליפול הצידה כדי ליצור מצב פיתולי, כללי של הגוף (ראה ציור).
במצב פיתולי זה יש להשתהות במשך 30 שניות לפחות תוך כדי ביצוע נשימות רגועות ורצופות לצורך הרפיה כללית של הגוף.
תרגיל זה יוצר מתיחה והארכה הדרגתית של השרירים בסביבת עמוד השדרה, הכל לטובת הגדלת המרווח הבין-חוליתי.
(כמובן, יש לבצע את כל הנ"ל, גם עבור הצד השני של הגוף).

יתרונות של פעילות תנועתית !

מצב של שכיבה על הגב וכן מצב עמידה, הינן עמדות מוצא בסיסיות לביצוע מגוון תנועות טיפוליות, נוספות כגון: כפיפה, פשיטה, סיבוב והטייה של הגוו ושל הגפיים עבור תנועות מתיחה והגמשה של המפרקים והשרירים.

 

עקרונית ! כל פעילות גופנית, כגון: הליכה, שחיה, התעמלות וכד' מגבירה את גמישות המפרקים וכן מאיצה את זרימת הדם הכל כך חיוני עבור איברי הגוף ועבור עמוד השדרה.

נזקים של לחץ בין-חולייתי

לחץ על הדיסק הבין-חולייתי' גורם ללחץ ישיר על שורשי העצבים ולעיתים, אף ללחץ ישיר על חוט השדרה עצמו.
– לחץ ממושך על הדיסק הבין-חולייתי, גורם לעיבוי של מעטפת הדיסק, לפגיעה בגמישות המעטפת וכך מאיץ את הסדיקה של מעטפת הדיסק אשר אופייני לפתולוגיות בלט דיסק ו/או פריצת דיסק (Bernick 1991).
– לחץ בין-חולייתי פוגע במטבוליזם של הדיסק, גורם לפעפוע החוצה של נוזלי הדיסק וכך מייבש ומצמצם את נפח הדיסק (McMillan 1996 ).

אלה הן, רק חלק מן הסיבות אשר בגללן הדיסק הבין-חוליתי בעמוד השדרה, נפגע הרבה יותר מוקדם מכל מבנה אנטומי אחר בגוף.
בנוסף מסתבר, כי אורח החיים המערבי, היושבני (ישיבה ממושכת וחוסר פעילות), הינו הגורם השכיח והדומיננטי אשר מוביל לצמצום המרווח הבין-חולייתי בעמוד השדרה, על כל המשתמע מכך.

לתשומת לב ! ההצעות המופיעות לעיל, אינן הנחיה רפואית ! אלא המלצה עקרונית בלבד !

 

ל ה י פ ר ד. . . מן הכאב !   אנטי כאב קליניקה

גדעון מילק / מטפל בכיר O.d.c / בוגר:
מכון וינגייט – מכללת רידמן – .Dorn / גרמניה – עיסוי רפואי אורטופדי / ד"ר יעקבי

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן