טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

 

החלמה באמצעות טיפול עצמי ! הכיצד ?
טיפול יעיל בבעיות עמוד שדרה, כגון: בלט דיסק, או פריצת דיסק, מבוסס על הנחת יסוד מוכחת, כי הפחתה של הלחץ הסטטי הבין-חולייתי בעמוד השדרה, יוצרת תנאים אידיאלים לפתרון בעיות בעמוד השדרה.

לשמחתנו, אנו בכוחות עצמנו מסוגלים לבצע הרפיה טבעית של אזור עמוד השדרה, להפחית את הלחץ הבי-חוליתי וכך לשכך את תופעת הכאב ואף לזרז את תהליך ההחלמה.

נזקים של לחץ בין-חולייתי

  • לחץ על הדיסק הבין-חולייתי גורם ללחץ ישיר על שורשי העצבים ולעיתים, אף ללחץ ישיר על חוט השדרה עצמו.
  • לחץ ממושך על הדיסק הבין-חולייתי, גורם לעיבוי של מעטפת הדיסק, לפגיעה בגמישות המעטפת וכך מאיץ סדיקה של מעטפת הדיסק – אופייני לפתולוגיות בלט דיסק ו/או פריצת דיסק (Bernick 1991).
  • לחץ בין-חולייתי פוגע במטבוליזם של הדיסק, גורם לפעפוע שלילי של נוזלי הדיסק וכך מייבש ומצמצם את נפח הדיסק (McMillan 1996 ).

אלה הן, רק חלק מן הסיבות בגללן הדיסק הבין-חוליתי בעמוד השדרה, נפגע הרבה יותר מוקדם מכל מבנה אנטומי אחר בגוף האדם.
בנוסף מסתבר, כי אורח החיים המערבי, היושבני (ישיבה ממושכת וחוסר פעילות), הינו הגורם השכיח והדומיננטי אשר מוביל לצמצום המרווח הבין-חולייתי בעמוד השדרה, על כל המשתמע מכך.

טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

כאמור, הגדלת המירווח הבין-חולייתי מפחית באופן ישיר את הלחץ הפועל על שורשי העצבים ואף מפחית את הלחץ הפועל על חוט השדרה עצמו.
כל זאת באמצעות ביצוע תנועות פיזיות מבוקרות אשר נועדו לשפר את תפקודי השרירים והמפרקים בסביבת עמוד השדרה. כך ניתן להאיץ את תהליך ההחלמה של הגוף לרבות שיפור זרימת הדם אל כל איברי הגוף  – להלן דוגמאות בסיסיות לתרגול עצמי.

הרפיה ומתיחה – תרגיל 1.

במצב של שכיבה על הגב כאשר הברכיים כפופות וצמודות וכפות הרגליים מונחות על-גבי הקרקע (או מיטה) – יש לכופף ברך אחת לכיוון החזה (או שתי ברכיים יחדיו) תוך כדי חביקת הברך עם שתי כפות ידיים ותוך כדי נשיפת אויר.

במצב שכיבה זה כאשר הגוף נינוח והנשימה רגועה:
א. יש לטלטל את הברך, או את שני הברכים יחדיו לצדדים (פעם לימין ופעם לשמאל), כדי ליצור הרפיה והארכה של השרירים באזור האגן והגב התחתון (יש לדמיין "צניחה" של חוליות עמוד השדרה כלפי הקרקע).
ב. במצב שכיבה זה, יש לבצע בנוסף, גם סיבובים הולכים וגדלים של ראש הברך (או הברכיים) סביב ציר האגן , כולל סיבובים בכיוון נגדי.
יש לבצע את התנועות הנ"ל ברמת מאמץ אשר אינה גורמת כאב, או מתיחת-יתר.

הרפיה ומתיחה – תרגיל 2.

במצב שכיבה על הגב הנ"ל (ברכים כפופות), יש להניח בהצלבה ברך אחת על-גבי הירך השנייה ואז יש להניח לשני הברכיים יחדיו ליפול הצידה כדי ליצור מצב פיתולי, כללי של הגוף (ראה ציור).
במצב פיתולי זה יש להשתהות במשך 30 שניות לפחות תוך כדי ביצוע נשימות רגועות ורצופות לצורך הרפיה כללית של הגוף.
תרגיל זה יוצר מתיחה והארכה הדרגתית של השרירים בסביבת עמוד השדרה לצורך הגדלת המרווח הבין-חוליתי.
(כמובן, יש לבצע את כל הנ"ל, גם עבור הצד השני של הגוף).

יתרונות הפעילות התנועתית !

מצב של שכיבה על הגב וכן מצב עמידה, הינן עמדות מוצא בסיסיות לביצוע מגוון תנועות טיפוליות, כגון: כפיפה, פשיטה, סיבוב והטייה של הגוו ושל הגפיים, לרבות תנועות מתיחה מתונות להגמשה של המפרקים והשרירים.

 

עקרונית ! כל פעילות גופנית, כגון: הליכה, שחיה, התעמלות וכו' מגבירה את גמישות המפרקים וכן מאיצה את זרימת הדם הכל כך חיונית עבור איברי הגוף ועבור עמוד השדרה.

לתשומת לב ! ההצעות המופיעות לעיל, אינן הנחיה רפואית ! אלא המלצה עקרונית בלבד !

 

ל ה י פ ר ד. . . מן הכאב !   אנטי כאב קליניקה

גדעון מילק / מטפל בכיר O.d.c / בוגר:
מכון וינגייט – מכללת רידמן – .Dorn / גרמניה – עיסוי רפואי אורטופדי / ד"ר יעקבי

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן