טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

 

טיפול עצמי בכאבי גב !  כיצד ?

טיפול יעיל בבעיות עמוד שדרה, כגון: בלט דיסק, או פריצת דיסק, מבוסס על הנחת יסוד ידועה ומוכחת, כי שחרור הלחץ הפנימי הפועל על חוליות עמוד השדרה, משכך באופן ישיר את תופעות הכאב האופייניות.

כן ! אנו בכוחות עצמנו מסוגלים להפחית את הלחץ הבין-חוליתי ובכך לשכך את תופעת הכאב ואף להאיץ את תהליכי ההחלמה עד לשיקום מלא, כפי שיפורט להלן.

טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

מבחינה פיזיולוגית – הרחבה של המירווח הבין-חולייתי בעמוד השדרה, מפחיתה באופן ישיר את הלחץ הפיזי אשר פועל על שורשי העצבים וכן מפחיתה את הלחץ הפועל על חוט השדרה עצמו.
רווחה מבורכת זאת נוצרת באמצעות ביצוע מבוקר של תנועות גפיים ואגן ירכיים מכוונות אשר נועדו להרפות ולהגמיש את פעולת שרירים והגידים בסביבת עמוד השדרה.
להלן דוגמא בסיסית לתרגול טיפול עצמי.

הרפיה ומתיחה – תרגיל 1.

במצב של שכיבה על הגב כאשר הברכיים כפופות וצמודות וכפות הרגליים מונחות על-גבי הקרקע (או על המיטה) – יש לכופף ברך אחת לכיוון החזה (או שתי ברכיים יחדיו) תוך כדי חביקת הברך עם שתי כפות הידיים ותוך כדי נשיפת אויר.

במצב שכיבה זה כאשר הגוף נינוח והנשימה רגועה:
א. יש לטלטל את הברך, או את שני הברכיים יחדיו לצדדים (פעם לימין ופעם לשמאל), כדי ליצור הרפיה והארכה של השרירים באזור האגן והגב התחתון (אפשר לדמיין "צניחה" נינוחה של חוליות עמוד השדרה כלפי הקרקע).
ב. בנוסף, אפשר, גם לבצע סיבובים הולכים וגדלים של ראש הברך (או הברכיים) סביב ציר האגן, כולל סיבובים, גם בכיוון נגדי.
יש לבצע את התנועות הנ"ל ברמת מאמץ אשר אינה גורמת כאב, או מתיחת-יתר.

הרפיה ומתיחה – תרגיל 2.

במצב שכיבה על הגב הנ"ל (ברכים כפופות), יש להניח בהצלבה ברך אחת על-גבי הברך השנייה ואז יש להניח לשני הברכיים יחדיו ליפול הצידה כדי ליצור מצב פיתולי, כללי של הגוף (ראה ציור).
במצב פיתולי זה יש להשתהות במשך 30 שניות לפחות תוך כדי ביצוע נשימות רגועות לצורך הרפיה כללית של הגוף.
תרגיל זה יוצר מתיחה והארכה הדרגתית של השרירים בסביבת עמוד השדרה, הכל, כאמור לטובת הגדלת המרווח הבין-חוליתי.
(כמובן, יש לבצע את כל הנ"ל, גם עבור הצד השני של הגוף).

יתרונות של פעילות תנועתית !

מצב של שכיבה על הגב וכן מצב עמידה, הינן עמדות מוצא לביצוע מגוון תנועות טיפוליות, כגון: כפיפה, פשיטה, סיבוב והטייה של הגוו ושל הגפיים לצורך מתיחה והגמשה של המפרקים והשרירים.

 

עקרונית ! כל פעילות גופנית, כללית, כגון: הליכה, שחיה, התעמלות וכד' מגבירה את גמישות המפרקים וכן מאיצה את זרימת הדם הכל כך חיוני עבור איברי הגוף וכמובן עבור עמוד השדרה.

נזקים של לחץ בין-חולייתי

לחץ על הדיסק הבין-חולייתי' גורם ללחץ ישיר על שורשי העצבים ולעיתים, אף ללחץ ישיר על חוט השדרה עצמו.
– לחץ ממושך על הדיסק הבין-חולייתי, גורם לעיבוי של מעטפת הדיסק, לפגיעה בגמישות המעטפת וכך מאיץ את הסדיקה והבקיעה של מעטפת הדיסק אשר אופיינית לפתולוגיות בלט דיסק ו/או פריצת דיסק (Bernick 1991).
– לחץ בין-חולייתי פוגע במטבוליזם של הדיסק, גורם לפעפוע החוצה של נוזלי הדיסק וכך מייבש ומצמצם את נפח הדיסק (McMillan 1996 ).

אלה הן, רק חלק מן הסיבות אשר בגללן ניזוק הדיסק הבין-חוליתי בעמוד השדרה, הרבה יותר מוקדם מכל מבנה אנטומי אחר בגוף.
בנוסף מסתבר, כי אורח החיים המערבי, היושבני (ישיבה ממושכת וחוסר פעילות), הינו הגורם השכיח והדומיננטי ביותר אשר מוביל ללחץ בין-חולייתי בעמוד השדרה, על כל המשתמע מכך.

לתשומת לב ! ההמלצות המופיעות לעיל, אינן הנחיות רפואית, אלא הנחיה עקרונית בלבד !

 

ל ה י פ ר ד. . . מן הכאב !   אנטי כאב קליניקה

גדעון מילק / מטפל בכיר O.d.c / בוגר:
מכון וינגייט – מכללת רידמן – .Dorn / גרמניה – עיסוי רפואי אורטופדי / ד"ר יעקבי

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן