טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

 

טיפול יעיל בבעיות עמוד שדרה, כגון: בלט דיסק, או פריצת דיסק, מבוסס על הנחת יסוד מוכחת, כי הפחתה של הלחץ הסטטי הבין-חולייתי בעמוד השדרה, יוצרת תנאים פיזיים, אידיאליים לצורך החלמה ושיקום של בעיות עמוד השדרה – הכיצד ?

נזקים של לחץ בין-חולייתי

  • לחץ על הדיסק הבין-חולייתי גורם ללחץ ישיר על שורשי העצבים ולעיתים, אף ללחץ ישיר על חוט השדרה עצמו.
  • לחץ ממושך על הדיסק הבין-חולייתי, גורם לעיבוי של מעטפת הדיסק, לפגיעה בגמישות המעטפת וכך מאיץ סדיקה של מעטפת הדיסק – אופייני לפתולוגיות בלט דיסק ו/או פריצת דיסק (Bernick 1991).
  • לחץ בין-חולייתי פוגע במטבוליזם של הדיסק, גורם לפעפוע שלילי של נוזלי הדיסק וכך מייבש ומצמצם את נפח הדיסק (McMillan 1996 ).

אלה הן, רק חלק מן הסיבות בגללן הדיסק הבין-חוליתי בעמוד השדרה, נפגע הרבה יותר מוקדם מכל מבנה אנטומי אחר בגוף האדם.
בנוסף מסתבר, כי אורח החיים המערבי, היושבני (ישיבה ממושכת וחוסר פעילות), הינו הגורם השכיח והדומיננטי אשר מוביל לצמצום המרווח הבין-חולייתי בעמוד השדרה, על כל המשתמע מכך.

טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

כאמור, הגדלת המירווח הבין-חולייתי מפחית באופן ישיר את הלחץ הפועל על שורשי העצבים ואף מפחית את הלחץ הפועל על חוט השדרה עצמו.

לשמחתנו אנו, עצמנו מסוגלים לטפל בכוחות עצמנו ברוב תופעות הכאב הכרוני אשר נובע מאי-סדירות בעמוד השדרה (להוציא מצבים אקוטיים הדורשים רפואה דחופה) וזאת באמצעות ביצוע תנועה פיזית יזומה ומבוקרת אשר נועדה לשפר את תפקודי השרירים והמפרקים וכך להאיץ את תהליך ההחלמה של הגוף לרבות שיפור את זרימת הדם אל כל איברי הגוף  – להלן דוגמא בסיסית לתרגול עצמי.

תרגיל 1.
במצב של שכיבה על הגב כאשר הברכיים כפופות וכפות הרגליים מונחות על-גבי הקרקע (או מיטה) – יש לכופף ברך אחת (או שתי ברכיים) לכיוון החזה, תוך כדי נשיפת אויר ותוך כדי חביקת הברך עם שתי כפות ידיים.

במצב שכיבה זה כאשר הגוף נינוח והנשימה רגועה ורצופה:
א. יש לטלטל את הברך לצדדים (ימין ושמאל), כדי ליצור תחושת הרפיה של השרירים והמפרקים באזור האגן והגב התחתון (ניתן לדמיין "צניחה" של חוליות עמוד השדרה כלפי הקרקע).
ב. במצב שכיבה זה, יש לבצע בנוסף, גם סיבובים הולכים וגדלים של ראש הברך (או הברכיים) סביב ציר האגן , כולל סיבובים בכיוון נגדי.
יש לבצע את התנועות הנ"ל ברמת מאמץ אשר אינה גורמת כאב, או מתיחת-יתר.

תרגיל 2.
במצב שכיבה על הגב כנ"ל (ברכים כפופות), יש להניח בהצלבה ברך אחת על-גבי הירך השנייה ואז יש לאפשר לשני הברכיים יחד ליפול הצידה כדי ליצור מצב פיתולי, כללי של הגוף.
במצב פיתולי זה יש להשתהות במשך 30 שניות לפחות תוך כדי ביצוע נשימות רגועות ורצופות לצורך הרפיה כללית של הגוף.
תרגיל זה יוצר מתיחה והארכה הדרגתית של השרירים בסביבת עמוד השדרה לצורך הגדלת המירווח הבין-חולייתי.
(כמובן, יש לבצע את כל הנ"ל, גם עבור הצד השני של הגוף).

כזכור ! ביצוע התנועות הנ"ל בסביבת עמוד השדרה תורמות באופן ישיר להפחתת הלחץ הבין-חולייתי, לדיכוי התהליך הדלקתי המקומי, לשיכוך תופעות הכאב בסביבת עמוד השדרה, לרבות שיכוך של תופעות כאב מוקרן.

עקרונית ! כל פעילות גופנית, כגון: הליכה, שחיה, התעמלות וכו' מגבירה את גמישות המפרקים וכן מאיצה את זרימת הדם הכל כך חיונית עבור איברי הגוף ועבור עמוד השדרה.

לתשומת לב ! ההצעות המופיעות לעיל, אינן הנחיה רפואית ! אלא המלצה עקרונית בלבד !

 

ל ה י פ ר ד. . . מן הכאב !   אנטי כאב קליניקה

גדעון מילק / מטפל בכיר O.d.c / בוגר:
מכון וינגייט – מכללת רידמן – .Dorn / גרמניה – עיסוי רפואי אורטופדי / ד"ר יעקבי

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן