טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

 

טיפול ממוקד בבעיות עמוד שדרה, כגון :בלט דיסק, או פריצת דיסק, מבוסס על הנחת עבודה מוכחת, כי הפחתה של הלחץ הבין-חולייתי בעמוד השדרה, יוצרת תנאים אידיאליים להחלמה ולפתרון הבעיה – הכיצד ?

נזקים של לחץ בין-חולייתי

  • צמצום, או קריסה של המירווח הבין-חולייתי גורם ללחץ ישיר על הדיסק הבין-חולייתי ומכאן לחץ מזיק על שורשי העצבים ועל חוט השדרה עצמו.
  • לחץ ממושך על הדיסק הבין-חולייתי, גורם לעיבוי של מעטפת הדיסק, לפגיעה בגמישותה וכך גורם לסדיקה של המעטפת, אופייני לפתולוגיות בלט דיסק ו/או פריצת דיסק (Bernick 1991).
  • לחץ בין-חולייתי פוגע במטבוליזם של הדיסק, גורם לפעפוע החוצה של נוזלי הדיסק וכך מייבש את הדיסק (McMillan 1996 ).

אלה הן, רק חלק מן הסיבות בגללן הדיסק הבין-חוליתי בעמוד השדרה, נפגע מוקדם יותר מכל מבנה אנטומי אחר בגוף האדם.
עקרונית ! אורח החיים המערבי, היושבני (ישיבה ממושכת וחוסר פעילות), הינו הגורם השכיח והדומיננטי אשר גורם לצמצום המרווח הבין-חולייתי בעמוד השדרה.

טיפול עצמי – בלט דיסק, פריצת דיסק

עקרונית ! כל פעילות גופנית, כגון: הליכה, שחיה, התעמלות ועוד מיטיבות ומשפרות את זרימת הדם החיונית אל כל איברי הגוף וכמובן אל אזור עמוד השדרה.

כאמור, הגדלת המירווח הבין-חולייתי מפחית באופן ישיר את הלחץ הפועל על שורשי העצבים ואף מפחית את הלחץהפועל על חוט השדרה עצמו.

לשמחתנו, אנו, עצמנו מסוגלים לטפל בכוחות עצמנו ברוב תופעות הכאב הכרוני אשר נובע מאי-סדירות בעמוד השדרה (להוציא מצב אקוטי) וזאת באמצעות ביצוע תנועות יזומות מבוקרות אשר נועדו לשפר את תפקודי השרירים והמפרקים וכן להאיץ את זרימת הדם בגוף – להלן דוגמא בסיסית לתרגול עצמי.

תרגיל 1.
במצב של שכיבה על הגב כאשר הברכיים כפופות וכפות הרגליים מונחות על-גבי הקרקע (או מיטה) – יש לכופף ברך אחת (או שתי ברכיים) לכיוון החזה, תוך כדי נשיפת אויר ותוך כדי חביקת הברך עם שתי כפות ידיים.

במצב שכיבה זה כאשר הגוף נינוח והנשימה רגועה ורצופה:
א. יש לטלטל את הברך לצדדים (ימין ושמאל), כדי ליצור תחושת הרפיה של השרירים והמפרקים באזור האגן והגב התחתון (ניתן לדמיין "צניחה" של חוליות עמוד השדרה כלפי הקרקע).
ב. במצב שכיבה זה, יש לבצע בנוסף, גם סיבובים הולכים וגדלים של ראש הברך (או הברכיים) סביב ציר האגן , כולל סיבובים בכיוון נגדי.
יש לבצע את התנועות הנ"ל ברמת מאמץ אשר אינה גורמת כאב, או מתיחת-יתר.

תרגיל 2.
במצב שכיבה על הגב כנ"ל (ברכים כפופות), יש להניח בהצלבה ברך אחת על-גבי הירך השנייה ואז יש לאפשר לשני הברכיים יחד ליפול הצידה כדי ליצור מצב פיתולי, כללי של הגוף.
במצב פיתולי זה יש להשתהות במשך 30 שניות לפחות תוך כדי ביצוע נשימות רגועות ורצופות לצורך הרפיה כללית של הגוף.
תרגיל זה יוצר מתיחה והארכה הדרגתית של השרירים בסביבת עמוד השדרה לצורך הגדלת המירווח הבין-חולייתי.
(כמובן, יש לבצע את כל הנ"ל, גם עבור הצד השני של הגוף).

כזכור ! ביצוע התנועות הנ"ל בסביבת עמוד השדרה תורמות באופן ישיר להפחתת הלחץ הבין-חולייתי, לדיכוי התהליך הדלקתי המקומי, לשיכוך תופעות הכאב בסביבת עמוד השדרה, לרבות שיכוך של תופעות כאב מוקרן.

לתשומת לב ! ההצעות המופיעות לעיל, אינן הנחיה רפואית ! אלא המלצה עקרונית בלבד !

 

ל ה י פ ר ד. . . מן הכאב !   אנטי כאב קליניקה

גדעון מילק / מטפל בכיר O.d.c / בוגר:
מכון וינגייט – מכללת רידמן – .Dorn / גרמניה – עיסוי רפואי אורטופדי / ד"ר יעקבי

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן